FANDOM

„Widzisz ten długi, niski, żółty budynek? Raczej kompleks budynków... Z dwiema niskimi kopułami obok siebie i iglicą? To Topkapı Sarayı, jeden z pierwszych gmachów wzniesionych po podboju, choć prace przy nim wciąż trwają.”
Sulejman Wspaniały[src]
Pałac Topkapı
  • Miejsce
Pałac Topkapı (by Kubar906).png
Informacje polityczne
  • Suwerenny stan:
Informacje historyczne
  • Założone przez:
  • Data założenia:
  • 1459
  • Data opuszczenia:
  • 1856
Informacje dodatkowe
  • Ważniejsze zabytki:
  • Cele do zabójstwa:
  • Szpiedzy templariuszy

Pałac Topkapı (tur. Topkapı Sarayı) – wspaniały zbiór pałaców umieszczonych w Konstantynopolu.

Przed akcją gry Edytuj

Pałac Topkapı wzniesiony został przez Osmanów w roku 1465, a jego budowa zaczęła się sześć lat wcześniej. Od razu stał się główną rezydencją tureckiego sułtana.

Assassin's Creed: Revelations Edytuj

Atak na księcia Sulejmana I Edytuj

W 1511 roku w pałacu Topkapı odbywało się przyjęcie. W czasie niego templariusze planowali zamordować następcę osmańskiego tronu – księcia Sulejmana I. W tym celu wmieszali się między uczestników imprezy i czekali na dogodny moment, by uderzyć. Sytuację uratowali asasyni pod rozkazami Ezia Auditore da Firenze i Yusufa Tazima przebrani za italskich trabadurów. Za pomocą orlego wzroku mistrz asasynów rozpoznał templaryjskich zabójców i nakazał podkomendnym, by ich usunęli, podczas gdy on zajmował uwagę tłumu grą na lutni i śpiewem. W pewnym momencie jeden ze strażników znalazł martwe ciało zamordowanego. Podniósł alarm, w czasie którego jeden z ocalałych templariuszy podjął próbę zasztyletowania księcia Sulejmana. Ezio szybko go wyeliminował.

Późniejsze losy Edytuj

W dalszej fazie gry Ezio musiał przedostać się przez ochraniający pałac szwadron janczarów, by dostać się do Sulejmana.

W dzisiejszych czasach Topkapı Sarayı jest jedną z ważniejszych budowli w Stambule przeznaczonych do zwiedzania.

Assassin's Creed: Porzuceni Edytuj

W powieści Olivera Bowdena templariusze Haytham Kenway i Jim Holden w 1757 roku przybyli do pałacu Topkapı, by znaleźć siostrę Haythama, Jenny. Okazało się jednak, że została ona zabrana do Damaszku, wobec czego mężczyźni opuścili miasto.

Ciekawostki Edytuj

  • Powodem stosunkowo małej liczby janczarów w pałacu była nieobecność sułtana Bajazyda II.
  • W grze nazwa pałacu pisana jest z błędem. Zamiast „Topkapı” twórcy zastosowali błędną pisownię „Topkapi”. Nie uwzględniono turekiego „ı”, które wymawia się jak polskie „y”.
  • Geneza nazwy pałacu jest następująca – słowo „top” oznacza po turecku „działo”, a „kapı” – „brama”.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki